Het kokosparadijs

28 januari 2018 - Salvador, Brazilië

Op een onbewoond ei-hei-eiland… Zijn alle dagen fijn… Op een onbewoond ei-hei-eiland… Daar zou ik willen zijn!

Na een prachtige zondag op Praia do Forte heb ik het grootste deel van de week doorgebracht op een eiland. Huh!? Moest je dan niet werken? Tja…

Het verhaal

Maandag vroeg m’n gastgezin aan me of ik mee wilde gaan naar een eiland. Ik vond het erg leuk dat ze me vroegen en besloot m’n 1e Portugees les maar een weekje uit te stellen (’t skippen begon dus al meteen… Oeps). Eenmaal op het eiland aangekomen, bleek dat het gastgezin en hun families er meerdere huizen bezitten. En wat bleek nog meer? Ze zouden er blijven tot woensdag. Woensdag werd dat plan zelfs gewijzigd naar donderdag.

Hoewel ik uitlegde dat ik de hele week moest werken, werd daar niet echt gehoor aan gegeven. Dan maar genieten van al het moois en lekkers dat het eiland te bieden heeft.

Geen pietsie pech want je hoeft er niks

En wat deed ik nou de hele dag op dat eiland? Nou, vrijwel niets. Ik was niet voorbereid op deze vakantie en had dus ook niet veel meer bij dan m’n Portugees woordenboekje. Aangezien m’n gastgezin vrijwel geen Engels spreekt, was dit dus een geweldige kans om goed Portugees te leren. Ik heb deze dagen dus vooral veel geleerd over de Portugese taal. Verder heb ik lekker aan het strand gelegen, veel geslapen, (ben ik heeeel erg lek gestoken door de muggen die me blijkbaar erg lekker vinden), heb ik veel mooie natuur gezien en veel gegeten.

Drinkt met je billen bloot melk uit een kokosnoot

En wat eten ze in Brazilië? vraag je je misschien af. Je kan beter vragen: wat eten ze niet? In Salvador vind je echt van alles.

Brazilianen zijn ten eerste enorme vleesliefhebbers. Als je dol bent op vlees, zal je hier de tijd van je leven hebben. Als je vegetarisch bent (zoals ik), is het soms wat lastiger. Er zijn hier niet veel vegetariërs en op één of andere manier valt vis hier vaak niet onder de categorie: dier. Het is dus soms wat lastig om uit te leggen en ik heb dus al een aantal keer een hap met een stuk vis op. Gelukkig heb ik tot nu toe altijd heerlijk en veel kunnen eten. Op elke hoek van de straat vind je namelijk wel een supermarkt of bakker en overal op straat staan mensen ook nog eens voedsel te verkopen.

Je wordt vanzelf groot

Ik heb al veel bijzondere dingen geproefd hier. Het fruit is hier bijvoorbeeld echt heerlijk zoet en er zijn veel soorten hier die helaas niet beschikbaar zijn in Nederland. Wat dacht je bijvoorbeeld van mango’s in de meest uiteenlopende kleuren en smaken, graviola (lekkerste fruit dat ik ooit gegeten heb), acaï en verse kokosnoten. Hoewel ik in Nederland niet dol ben op bananen, vind ik ze hier verrukkelluk. Ze hebben hier reusachtige bananen die ze koken. Echt mjammie. Ook de passievruchtensapjes hier zijn onbeschrijfelijk lekker. Op het huisje bij het eiland groeiden de mango’s, limoenen en kokosnoten zelfs gewoon aan de bomen in de tuin. Prachtig!

Qua ontbijt eten ze in m’n gastgezin vaak (zoet) brood met kaas, ham of ei. Lunch en avondeten is altijd warm. In Brazilië zijn ze niet bang om dingen te combineren. Zo worden verschillende vleessoorten door elkaar gegeten. Ook gaan rijst en aardappels gewoon samen. Maandag hebben we zelfs met het hele gastgezin vegetarisch gegeten. We aten toen pasta met roerei en tomatensaus met groentes, banaan en aardappel. Ook rijst en spaghetti worden vaak samen gegeten. Misschien voor Nederlanders een gekke combinatie, maar het smaakt allemaal erg goed. Bruine bonen staan hier trouwens ook veel op het menu. Vaak wordt dit gecombineerd met verschillende vleessoorten en Farinha de mandioca (een soort meel). Naast typisch Braziliaanse restaurantjes hebben ze hier trouwens ook veel pizzeria’s, sushitentjes, Chinese restaurantjes en de Mac.

Tussendoortjes

Qua tussendoortjes kun je hier ook overal terecht. Zelfs in de bus komen vaak verkopers langs met heerlijk verse dingen. Erg moeilijk te weerstaan dus. Ze werken hier ook met thuisbezorging, maar dat is eigenlijk niet nodig aangezien je hier echt werkelijk overal wordt overspoeld met eten.

Ik heb bijvoorbeeld al veel tussendoortjes op met kokos. Kokosijs, een crêpe gemaakt van kokos, kokossnoepjes en kokostaart. Verder veel pastel de banana (een soort bladerdeeg gevuld met banaan). Dit bladerdeeg wordt ook vaak gevuld met vlees. Geladinho’s (ijsjes) met allerlei exotische smaken, Kuat drankjes, gesmolten kaas op een stokje en vloeibare chocoladecakejes. Verder is Acarajé in Salvador erg populair. Dit is een soort gefrituurde bol gemaakt van bruine bonen deeg. Deze bol wordt vaak gevuld met saus, groentes en garnalen. Ook zonder de garnalen smaakt het overigens erg goed!

Schildpadden

Zoals je leest kom ik hier aan voedsel niks tekort! Ik ben benieuwd of je me nog herkent als ik terugkom ;-)

Vannacht ga ik samen met een groep weer terug naar Praia do Forte. ’s Nachts leggen schildpadden hier namelijk hun eieren. We gaan op het strand slapen en ’s nachts hopelijk de schildpadden zien. Ik zal je op de hoogte houden van m’n avonturen!

Voor nu wens ik je nog een hele fijne zondag.

Heb je nog vragen? Laat het weten in de reacties!

Veel liefs uit Salvador,

Anne

1. Janet Kik:
    28 januari 2018
    Jaja jij red het daar wel.
    Leuk hoor om je ervaringen van je vakantieweekje te lezen😀
    Succes van de week...
    We hopen volgende week weer wat van je te horen.
    Liefs Jaco, Janet, Mariella en Ageeth😙
  2. Marlies:
    29 januari 2018
    Klinkt heerlijk Anne. Tja we zijn verwend in Nederland qua vegetarisch eten.
    Lekker hoor zo'n weekje op een onbewoond eiland.
    Veel plezier daar.
    Liefs van ons..
  3. Gwennie Kers:
    29 januari 2018
    Spijbelend Portugees leren, lekker eten en dat op een prachtig eiland! Hoe hou je het vol😉
    Geniet met volle teugen Anne en ik ben benieuwd naar je schildpadden verhaal.
    Liefs, Gwennie😘
  4. Ernst:
    30 januari 2018
    Beste Anne, ik ben eigenlijk benieuwd naar de Braziliaanse favela's... Jij schrijft over een exotisch land met aan niets tekort, terwijl ik me herinner van het WK dat de favela's voor het oog van de camera verborgen gehouden werden. Wat merk jij van de kloof tussen rijk en arm?
  5. De Gulle Lach:
    31 januari 2018
    jaaaaaaaaaa COCOS!!!!!!
    Heel veel plezier nog!!
  6. Ans:
    2 februari 2018
    Hoi Anne , wat leuk om te lezen wat jou daar allemaal bezig houd (vooral eten 😉)
    Geniet ervan ....
    Liefs xx
  7. Janneke:
    3 februari 2018
    Aaah jaloers hoor! Zo veel leuks! Ben bneiwud naar die schildpadden... lijkt me zo gaaf!!
  8. Linda Gouda:
    10 februari 2018
    Hoi Anne....klinkt erg lekker allemaal....gelukkig maak je het goed!!
    Geniet vooral....enne rustig met carnaval😘😶😁