Leven in een bubbel

16 februari 2018 - Salvador, Brazilië

Wat heb ik weer fantastische dingen meegemaakt de afgelopen weken. Het is zoveel, dat ik het niet allemaal kan omschrijven hier. Neem daarom vooral eens een kijkje bij de foto’s en video’s. Ik heb geprobeerd ze met zoveel mogelijk details te omschrijven.

Schildpadden

Ongeveer 2 weken geleden ging ik naar Praia do Forte om op het strand te slapen. Wat een geweldige ervaring was dat. In de nacht gingen we opzoek naar schildpadden die hun eieren daar leggen, maar helaas konden we ze niet vinden. Wel zagen we een prachtige zonsondergang. Na een nachtje in het zand met een wederom prachtige zonsopgang, kwam het mooiste van allemaal. Een heel aantal schildpadeieren was uitgekomen en we mochten een aantal vrijwilligers helpen om de schildpadden naar de zee te brengen. Wat was het fantastisch om deze babyschildpadden naar de zee te zien hupsen naast de net opgekomen zon. Het was een nacht op het strand doorbrengen meer dan waard!

Weer naar een eiland

Vorig weekend heb ik wederom doorgebracht op een eiland. Dit keer waren we met het hele team uitgenodigd door een vriend van iemand uit m’n team. De hele familie ontving ons met open armen en was het hele weekend in de weer om voor ons te koken. Ontzettend lief en vooral erg lekker. Ik heb in ieder geval genoeg nieuwe recepten opgedaan om in Nederland uit te gaan proberen.

Favela

De afgelopen tijd heb ik veel vragen gekregen over de favela’s hier. Hoewel ik hier namelijk leef in een soort van bubbel door al het moois, het lekkers, de lieve mensen en leuke tripjes, is dit natuurlijk niet zozeer de realiteit in Salvador. Er is namelijk ook veel armoede en dat is vooral te zien aan de vele favela’s. Ik was zelf ook erg benieuwd naar wat een favela precies is en wat voor mensen daar wonen. Daarom heb ik een klein onderzoekje gedaan door verschillende inwoners van de stad ernaar te vragen. Helaas heb ik niemand uit een favela kunnen spreken, noch een favela kunnen bezoeken. Dit was volgens de meeste mensen die ik heb ondervraagd namelijk niet slim, omdat het gevaarlijk kan zijn. Hierbij de impressies die ik heb gekregen over de favela’s hier.

Een favela hier in Salvador is geen krottenwijk. Favela betekent simpelweg een soort bij elkaar geraapt huis. De meeste mensen die hier wonen hebben vaak niet genoeg geld om een ‘gewoon’ huis te kopen en leven daarom in deze favela’s. Het woord favela roept vaak negatieve associaties op en daarom wordt geprobeerd om ze een andere benaming te geven, namelijk: Communidade (oftewel: gemeenschap). De meeste woningen zijn gewoon gebouwd zijn van steen, maar hebben van zichzelf vaak geen elektriciteit of waterleidingen. De mensen in deze buurten verkrijgen dit vaak door elektriciteit en water af te tappen bij andere woningen in de buurt.
              Hoewel de meeste mensen in de Communidades redelijk arm zijn, woont er voortaan ook een groot deel van de middenklasse in Communidades. Mensen die hier zijn opgegroeid voelen zich bijvoorbeeld erg verbonden met de gemeenschap en willen er graag blijven. Verder kun je er natuurlijk goedkoop wonen en dat maakt het voor veel mensen ook aantrekkelijk.

Wat maakt deze Communidades dan gevaarlijk? Dat zijn de drugsbendes. Deze bendes houden zich vooral bezig met het dealen van drugs, overvallen en kidnappings. De bewoners zijn hier niet per sé slachtoffer van, omdat de meeste bendes een soort erecode hebben. Dit houdt bijvoorbeeld in dat ze bewoners uit hun eigen gebied niet beroven. Mocht er iets aan de hand zijn, dan richten veel bewoners zich ook liever tot de maffiabaas, dan tot de politie. Simpelweg omdat ze de politie al helemaal niet vertrouwen. Tegelijkertijd zijn de drugsbendes erg gewelddadig en zijn er ook bewoners die hieronder lijden. Voor toeristen zoals ik zijn de drugsbandes een belangrijke reden om de Communides niet te betreden.

Gastvrij

Brazilië is zeker geen perfect land. Er is veel criminaliteit, systemen werken niet altijd even goed en er is ook nog steeds veel armoede. Mensen zijn hier gemiddeld niet zo gegoed als in Nederland, maar zijn wel ontzettend gastvrij en delen werkelijk alles. We kenden bijvoorbeeld de familie op het eiland totaal niet en toch werden we met 10 man uitgenodigd om er het hele weekend te eten en te slapen. En dit is niet de eerste keer dat dit me is overkomen in Brazilië. Ook zijn de mensen erg open naar anderen en bij elke nieuwe ontmoeting met iemand word ik verwelkomd met een welgemeende dikke kus op de wang en een warme knuffel. Het geeft me altijd een heel welkom gevoel.

Carnaval

Afgelopen week was het dan zover: Carnaval. Eén van de grootste feesten hier in Brazilië. En uiteraard heb ik meegefeest. De meeste mensen in Salvador zijn Katholiek (zo’n 60%), daarnaast zijn er veel protestanten (zo’n 20%). Verder zijn er mensen die niet religieus zijn en heel aantal mensen die geloven in een mix van katholicisme en Afrikaanse religies (bijvoorbeeld Candomblé). Tijdens carnaval kwamen alle geloven samen.

Ik heb 2 soorten carnaval meegemaakt. De eerste was in Barra, waar het ‘moderne’ carnaval gevierd wordt. Dit houdt in dat er overal een soort grote vrachtwagens langskomen met daarop beroemde bands, zangers, zangeressen en dansers. Je kan voor en achter deze vrachtwagens meelopen en meedansen met je favoriete muziek, of je kan langs de kant blijven kijken. Overal langs de kant staan tentjes met drankjes en veel eten. Hoewel het in mijn bubbel 1 groot feest was, is het ook een gevaarlijke kant van carnaval. Er kunnen hier namelijk veel overvallen plaatsvinden en gevechten zijn hier ook heel normaal. Gelukkig heb ik dit niet meegemaakt en samen met de groep een fijne tijd gehad.

Verder heb ik ook carnaval gevierd in Pelhourinho, het culturele centrum. Hier werd meer het traditionele carnaval gevierd. In de optochten werden veel dansen getoond en ook zag je veel traditionele kleding. De vele Afrikaanse invloeden die de stad kent werden ook mooi uitgebeeld hier.

Het leuke aan carnaval in Salvador is, dat je zelf middenin de groep staat en overal aan mee kan doen. In Rio de Janeiro is dit bijvoorbeeld anders. Daar kijk je meer vanaf de tribunes. In Rio zie je trouwens wel meer verenpakjes, die heb ik in Salvador namelijk nauwelijks gezien ;-)

Helaas heb ik nog niet veel foto’s van carnaval, omdat ik zelf geen mobiel heb meegenomen. De foto’s houd je dus nog tegoed!

Lekker bubbelen

Hoe gaat het daar in Nederland? Heb je carnaval gevierd? Of vakantie?

Helaas is het weer nog steeds niet top hoorde ik, maar… dat is perfect natuurlijk om lekker binnen de Olympische Winterspelen te volgen!

Ik bubbel nog even lekker verder hier :-)

Veel liefs vanuit Salvador,

Anne

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Willemien:
    16 februari 2018
    Dankjewel voor je verhaal en voor de prachtige beelden!
  2. Wim en Wilna:
    17 februari 2018
    Mooi verhaal Anne. Nog een fijne tijd .
  3. Gwennie Kers:
    18 februari 2018
    Wat moet dat een geweldig gezicht zijn geweest...al die schildpadden! Geweldig!
    Dank je voor je verhaal, nog een fijne tijd in Brazilië en...wees voorzichtig!😘
  4. Nicole:
    18 februari 2018
    Ha die Anne wat leuke foto’s en wat schrijf je leuk
    Je beleeft heel wat maar geniet er maar van
    Wens je veder een mooie tijd en tot de volgende blog
  5. Janet Kik:
    24 februari 2018
    Hoi Anne,
    Wat leuk om je ervaringen te lezen.
    Je maakt echt heel veel mee en wat een leuke foto's!!
    Fijn dat je het met ons wil delen.
    Liefs van ons xxx