Tas, waar ging je met dat meisje naartoe!?

27 maart 2018 - Waalwijk, Nederland

Naar een heleboel prachtige plekken in Brazilië! De afgelopen weken waren werkelijk fantastisch. Ik heb zoveel mooie plekken in Brazilië mogen zien, lieve mensen ontmoet en nog veel meer geleerd van dit o zo diverse land.

Rio de Janeiro

Rio de Janeiro heeft alles wat je je kan wensen; Veel stranden, culturele bezienswaardigheden en heel veel bergen en natuur. Fantastisch om hier een paar dagen door te kunnen brengen. Hoewel er veel wordt gewaarschuwd voor gevaar in Rio (https://bit.ly/2pIUiq5), heb ik hier gelukkig niets van gemerkt.

Ilha Grande

Na Rio de Janeiro ben ik naar dit prachtige eiland gegaan. Op dit eiland voelt het net of je midden in een regenwoud zit. Prachtig! Ook ben ik hier de eerste Nederlandse tegengekomen… En hoe toevallig… Haar naam is Anne. Samen zijn we naar 1 van de mooiste stranden van Brazilië gehiked: Lopez Mendez.

Paraty

Paraty was weer totaal anders dan de andere plekken. Paraty is een schattig stadje vol gekleurde huisjes. Een gezellig plekje waar je vele avonden per week mee kan doen met de sambafeesten die ’s avonds op straat worden gehouden. Ook hier vind je prachtige stranden en ook een waterval. Deze waterval is heel speciaal, je kan er namelijk vanaf glijden. De echte locals ‘surfen’ er zelfs van af. Helaas blijk ik niet zo’n talent in glijbanen glijden… Zelfs zittend kreeg ik het nog voor elkaar om op m’n gezicht te vallen. Ach ja, ik kom in ieder geval met ‘kleur op m’n gezicht weer terug in Nederland’ laten we maar zeggen :-)

Foz do Iguaçu

Na een tussenstop van 1 nacht in São Paulo, ben ik doorgereisd naar Foz de Iguaçu. Een reis in de bus van zo’n 18 uur, die al die uren 100% waard zijn. In Foz de Iguaçu zijn namelijk watervallen zoals je ze zelden ziet… Foz de Iguaçu ligt op de grens van Argentinië en de watervallen ook. Zo’n 20% van de watervallen zijn te zien aan de Braziliaanse kant en de overige 80% is te zien in Argentinië. Dus moest ik natuurlijk ook nog even Argentinië bezoeken. En WAUW... Ademloos heb ik gekeken naar deze o zo krachtige watervallen. Woorden schieten te kort om al het moois dat je ziet te omschrijven. Naast de prachtige watervallen, waren er ook veel dieren te zien. Duizenden vlinders, neusberen, apen en zelfs toekans dansten om ons heen. Een overweldigend gevoel om hier te zijn.

São Paulo

Van de natuur naar deze megametropool was een hele overgang. Gelukkig had ik Pilar ontmoet in Paraty. Zij woont in São Paulo en heeft me in 1 dag een zo groot mogelijk deel van de stad laten zien. Hoewel veel mensen in Brazilië niet zo dol zijn op São Paulo, omdat de stad te industrieel zou zijn, heb ik erg genoten. Pilar en Keitan (1 van haar Japanse vrienden), waren echte gidsen voor me en hebben me veel over de stad verteld. Ook het eten in São Paulo is echt top. Er zijn veel Aziatische en Italiaanse invloeden hier. Zo is er in São Paulo bijvoorbeeld een buurt (Liberdade) die compleet Japans is. In São Paulo wonen zelfs de meeste Japanners buiten Japan zelf!

Verschillen

M’n (mini) rondreis door Brazilië heeft me laten zien hoe ongelofelijk veel gezichten Brazilië heeft. Waar in Salvador vooral Afrikaanse invloeden heel zichtbaar zijn, zijn in het zuiden veel meer Europese invloeden zichtbaar. De geschiedenis speelt hier nog altijd een zeer grote rol. Zowel in positieve als in negatieve zin. Er valt veel over te schrijven, maar mocht je hier nou echt benieuwd naar zijn, dan kom ik uiteraard even langs om je hierover te vertellen.

Nooit alleen

Hoewel ik in principe ‘alleen’ ben gaan reizen door Brazilië, was ik nooit alleen. In de hostels waar ik sliep ontmoette ik altijd zoveel lieve mensen, dat ik eigenlijk nooit alleen een uitstapje heb gemaakt. Sommige mensen kwam ik zelfs op meerdere plaatsen weer tegen of we besloten samen verder te reizen. Erg gezellig en fijn. Het heeft er ook voor gezorgd dat ik me altijd veilig voelde.

Obrigada

En nog een reden waarom ik me nooit alleen hoefde te voelen; al jullie lieve berichtjes! Ontzettend bedankt allemaal. Ik vond het echt heel leuk om al jullie reacties te lezen en berichtjes te ontvangen. Lief dat iedereen zo meeleeft. Uiteraard heb ik veel zin om iedereen weer te zien, lekker te knuffelen en heel veel bij te kletsen. En dat kan, want ik ben sinds gisteren weer terug in Nederland!

Tot heel snel!

Veel liefs uit Waalwijk,

Anne

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Willemien:
    28 maart 2018
    Wat een prachtige reis heb je gemaakt!
  2. Ans:
    1 april 2018
    Wat mooi heb je alles beschreven .....alsof ik er zelf soms bij was ....(haha) Super mooie reis ,Anne
    Nu nog de mooie herinneringen en de foto's...geniet ervan ...En welkom in Nederland ♡♡